Dit is waarom jij wil adverteren op TikTok!

mrt 4, 2024Content creatie, Social Media0 Reacties

Adverteren op TikTok is een effectieve manier voor bedrijven om hun doelgroep te bereiken, vooral gezien het platform’s explosieve groei en populariteit onder jongeren. Dit artikel spitst zich toe op adverteren op TikTok. Mocht je interesse hebben in de organische kant van scoren met TikTok video’s? Bekijk dan deze case eens!

 

1. Wat zijn TikTok ads?

Veel TikTok users gebruiken het platform om nieuwe dingen te ontdekken. Waar ze vroeger op Google of Instagram op zoek gingen naar de laatste trends of unieke hotspots, wordt nu TikTok afgestruind. Op het moment van schrijven heeft zo’n 57% van de TikTok gebruikers minstens één keer een aankoop via het platform gedaan. Interessante kans om op in te spelen, toch?

2. Hoe werkt TikTok ads?

Dashboard

TikTok Ads biedt een gestructureerde aanpak voor adverteren zoals je die wellicht gewend bent van Meta en Google. Je begint op het dashboard voor een overzicht van je gegevens en prestaties.

Campagnes

In de sectie campagnes kun je jouw advertentiecampagnes beheren en eventuele optimalisaties doorvoeren. Je hebt hier een overzicht van je campagnes, advertentiegroepen en de daadwerkelijke advertenties. Het maken van de advertenties kan, niet geheel onlogisch, via de knop ”maken”. Dan opent een nieuwe pagina voor het creatiedeel.

Assets

Assets bieden tools voor het creëren van je advertenties, inclusief externe trackers, pixels en om aangepaste doelgroepen te beheren. Het maken van ads is natuurlijk belangrijk, maar het correct monitoren en meten is minstens zo belangrijk.

Rapportages

Rapportages zijn er om (aangepaste) rapporten van je campagneprestaties te genereren.

Insights

Ten slotte kun je bij ”Insights” inzicht krijgen in gebruikersgedrag en interacties van de gebruikers. Zelf zijn we fan van deze tool en biedt dit weer input voor eventuele volgende campagnes.

TikTok ads manager.

 

3. TikTok advertentiemogelijkheden

We hebben al een aantal zaken met betrekking tot TikTok adverteren besproken, maar op welke manier kun je deze ads nu daadwerkelijk inzetten? We lichten een aantal manieren uit om zichtbaarder te zijn binnen het platform bij een nieuwe doelgroep.

In feed pin 

Als je een TikTok gebruiker bent heb je deze manier van advertising vast en zeker voorbij zien komen. Het is de meest gebruikelijke manier en de ”pin” is een ad die als afbeeldingen in de feed van de TikTok gebruiker verschijnt. Voer je een specifieke zoekopdracht in? Grote kans dat je dan een van deze ads te zien krijgt. 

Gesponsorde pins vloeien naadloos samen met de content in de feed, wat bijdraagt aan hun effectiviteit. Gebruikers die geïnteresseerd zijn en op een pin klikken, worden direct doorgestuurd naar de website van de adverteerder, wat een vlekkeloze overgang en een verhoogde kans op conversie biedt.

Carrousel pins

Een stap verder dan de standaard pins zijn de carrousel pins, waarbij drie verschillende pins automatisch doorlopen in dezelfde advertentieruimte. Deze serie van pins maakt deel uit van dezelfde campagne en trekt de aandacht door de dynamische afwisseling. De aanwezigheid van een indicator zoals (1/3), (2/3), of (3/3) bovenin het beeld, helpt gebruikers te herkennen dat ze naar een reeks gerelateerde content kijken, wat de betrokkenheid verhoogt.

Video pins

Video pins tillen TikTok adverteren naar een hoger niveau door korte, boeiende video’s in te zetten. Dit formaat is perfect voor het tonen van previews, DIY-hacks, of het in de kijker zetten van gesponsorde producten. Video’s bieden een rijk medium om verhalen te vertellen en interactie met het publiek aan te gaan, waardoor ze een krachtige tool zijn voor merken om hun boodschap over te brengen.

    TikTok video pin advertentie

    4. Wat kost TikTok adverteren?

    Adverteren op TikTok is nog relatief nieuw en daardoor is er nog minder concurrentie aanwezig. Het platform is hard bezig nieuwe features uit te rollen, maar kampt daardoor ook nog met wat obstakels voor beginnende adverteren.

    Een van die obstakels is het feit dat de minimale ad spend per dag op dit moment 20 euro bedraagt met en minimum campagnebedrag van 50 euro. Het is niet per definitie een budget optie zoals Facebook en Instagram waarbij je met een euro per dag zou kunnen adverteren.

    De kosten

    Gemiddeld betaal je zo’n 10 euro voor 1000 views op TikTok. In dat geval praten over een CPM (cost per mille) van 10 euro. Het gaat om een gemiddelde dus het kan per bedrijf, maar ook per campagne verschillen.

    Bij onze klanten waarvoor we TikToks ads draaien zagen we grote verschillen in CPM, maar ook in de kosten per klik en uiteindelijk de kosten per conversie.

    Is het de investering waard?

    Zelf zien we enorm veel kliks per campagne die we tot op heden hebben gedraaid. Naast het grote aantal weergaven is dit een positief signaal, mensen zien interessante zaken in hun feed en besluiten door te klikken. Naast de kliks zorgt dit natuurlijk ook voor naamsbekendheid in de juiste doelgroep.

     

    author avatar
    Jordi Sloots
    Jarenlange ervaring in social media en fotografie. Runde jarenlang een blog met 300.000 bezoekers per maand en besloot toen zijn agency te lanceren.

    GRATIS ADVIESGESPREK?

    Ben jij benieuwd wat zoekmachine marketing voor jouw bedrijf kan betekenen? We doen graag eens een (digitale) bak koffie met je!

    Laat hieronder je gegevens achter en we zullen contact met je opnemen voor verdere details.

    8 + 5 =