10 dingen die jij moet weten over content marketing

jan 11, 2023Marketing0 Reacties

Content marketing zegt je misschien nog niet zoveel, maar daar komt verandering in. In dit artikel vertellen we er meer over én delen we tips met je.

Wat is content marketing?

Content marketing is een vorm van online marketing waarbij content creëren centraal staat. Het creëren, publiceren en verspreiden van deze content om een ​​publiek aan te trekken én te betrekken staat centraal.

Het kan worden gebruikt om merkbekendheid te vergroten, leads te genereren en om waarde te bieden aan je potentiële klanten. Dit kan bijvoorbeeld met blogposts, video’s, foto’s, infographics, podcasts en e-books.

Kleine tip: deel content als je écht wat te bieden hebt. Niet omdat je content wil of moet creëren. Content marketing is een middel, geen doel.

Wil je een zetje in de juiste richting? Hier volgen een aantal tips.

 
1. Stel je content marketingstrategie op

Content marketing kan alleen effectief zijn als je een doordachte strategie hebt en een plan voor content inzet. Houd rekening met jouw doelen, budget, bronnen en andere relevante factoren. Probeer daarbij op grote lijnen te bedenken wat je de komende tijd wil gaan delen. Dit voorkomt dat je gaat ”creëren om het creëren”.

2. Creëer content die gericht is op de behoeften van jouw klanten

Bedrijven die gebruik maken van content marketing moeten content creëren die informatief en nuttig is voor hun doelgroep of markt. Schrijven om het schrijven is daarom een afrader. Als je iets kunt melden waarmee jij de potentiële lezer daadwerkelijk van waarde voorziet: go for it. Let hierbij wel op dat het een match blijft met wat jij als bedrijf wil uitstralen.

Enkele tips met interessante content zouden bijvoorbeeld als volgt kunnen zijn:

    1. Dit is waarom e-mailmarketing de toekomst heeft
    2. Inhaakkalender 2023
    3. Wat is SEO?
3. Blijf bij het onderwerp

Beperk je content tot één onderwerp dat passend is bij de doelstellingen van je bedrijf en blijf daarbij. Dit voorkomt verwarring bij de lezers en als je begint met content marketing komen er nog talloze mogelijk om op een later tijdstip andere onderwerpen aan te stippen.

Tip: het is wel handig om in een blog bijvoorbeeld te linken naar artikelen die dieper ingaan op een onderwerp.

4. Maak content die waarde toevoegt

Creëer content waarmee je waarde aan jouw publiek toevoegt zoals artikelen over interessante onderwerpen of handige gidsen voor specifieke problemen oplossingen. Waarop zoek je zelf als je googled? Vaak op een specifiek probleem of met een zoekdoel. Maak daar gebruik van bij het maken van de content.

Social media beheer

5. Optimaliseer content voor SEO

Gebruik zoekwoordonderzoek om relevante zoekwoorden te identificeren en implementeer ze in je content. Waarom? Zo kun je een hogere ranking bereiken in zoekmachines en dat kan resulteren in meer naamsbekendheid. Dit kan uiteraard weer resulteren in zaken waar jij je voordeel uit zult halen.

6. Verzin creatieve manieren om content te delen

Verspreid jouw content via verschillende kanalen zoals website, blogs, video’s, podcasts of social media. Daarnaast hoeft een advertentie niet altijd het doel te hebben om sales te genereren. Advertenties om meer naamsbekendheid te genereren zijn ook een prima manier om je content te distribueren.

7. Denk aan mobielvriendelijkheid

Optimaliseer de content zodat het goed wordt weergegeven op alle apparaten; wanneer iemand op een smartphone of tablet gaat lezen wil hij geen negatieve gebruikerservaring ervaren. Wist je dat nog steeds heel veel mensen hun website ”desktop first” bouwen, maar dat inmiddels meer dan 75% van de website bezoeken via een mobiel device plaatsvinden?

8. Wees consistent met publicatieschema’s

Post regelmatig nieuwe content op vastgestelde tijden om engagement op te bouwen. Wanneer je met bepaalde formats werkt wennen je volgers aan vaste tijden en zullen ze er op een gegeven moment zelf rekening mee houden. Zo publiceert het online programma Boos elke donderdag om 16:00 een nieuwe uitzending. Kijk maar eens voor de grap hoeveel views zij na 1 uur hebben gegenereert.

9. Track resultaten

Volg de prestaties van de content door het analyseren van metrics zoals bereik , betrokkenheid , siteverkeer , conversieratio’s, enzovoort . Deze gegevens helpen bij het optimaliseren van jouw strategie en kunnen je richting geven. Scoort iets goed? Scoort iets minder? Analyseer, pas eventueel aan en ga door.

10. Voeg interactiviteit toe

Maak interactieve pagina’s die inhoud integreert met social media-functies om lezers aan te moedigen om inhoud te delen met hun netwerken. Dit levert in the end weer meer bezoekers op.

Wil je meer weten over content marketing of online marketing in zijn algemeen? Voel je vrij om contact met ons op te nemen!

Meer interessante artikelen?

Verbeter je organische posts met A/B-tests in Meta

Meta heeft onlangs een nieuwe A/B-testfunctie voor content op Facebook & Instagram geïntroduceerd. Hierdoor kunnen makers verschillende bijschriften en thumbnail-afbeeldingen testen om de perfecte clips te creëren. Deze functie is onderdeel van het reeds bestaande...

De voordelen van user generated content.

In het tijdperk van sociale media en online interactie heeft User Generated Content (UGC) zich ontwikkeld tot een van de meest waardevolle en krachtige middelen voor merken, bedrijven en gemeenschappen. UGC, is in essentie inhoud die door gebruikers wordt gecreëerd en...

De voordelen van het uitbesteden van social media

In de huidige digitale wereld is social media een essentieel onderdeel geworden van de marketingstrategie van elk bedrijf. Het beheren van de verschillende sociale mediaplatforms kan ook een tijdrovende taak zijn waar je niet mee...

Wordt Threads van META het nieuwe Twitter?

Alles over Threads op een rijtje Je hebt het vast al wel voorbij zien komen, Threads. Dit is het nieuwe onderdeel van moederbedrijf META. Naast Facebook, Instagram en WhatsApp heeft META nu dus een Twitter-achtig platform. Ze willen hiermee dus ook de strijd aangaan...

De ultieme marketing inhaakkalender 2023

Op zoek naar de 2024 variant? Bekijk de marketing inhaakkalender 2024 hier. Een inhaakkalender is een hulpmiddel dat bedrijven en andere organisaties kunnen gebruiken om hun marketing- en socialemediacampagnes af te stemmen op relevante gebeurtenissen en thema's. Alle...
auteur avatar
Jordi Sloots
Jarenlange ervaring in social media en fotografie. Runde jarenlang een blog met 300.000 bezoekers per maand en besloot toen zijn agency te lanceren.

GRATIS ADVIESGESPREK?

Ben jij benieuwd wat zoekmachine marketing voor jouw bedrijf kan betekenen? We doen graag eens een (digitale) bak koffie met je!

Laat hieronder je gegevens achter en we zullen contact met je opnemen voor verdere details.

7 + 9 =