Beter gevonden worden in Google door middel van SEO is de droom van iedere online marketeer. We zien regelmatig partijen die beloven dat je binnen no-time op de eerste pagina van Google zult verschijnen. SEO, ofwel search engine optimization, is een proces waar vaak enige tijd overheen zal gaan. Het is complex, maar je door middel van deze tips kun al een mooie slag maken. Mocht je toevoegingen hebben? Laat het ons gerust weten.
Kies relevante zoekwoorden
Onderzoek welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt en integreer ze strategisch in je websitecontent. Gebruik tools zoals de Google Keyword Planner of Ubersuggest om populaire zoekwoorden te ontdekken. Naast het zoeken van keywords die matchen met jouw bedrijf, kun je ook het zoekvolume vinden, hoe groot de concurrentie is op het desbetreffende keyword en nog veel meer. Interessant!
Optimaliseer je titels en meta-beschrijvingen
Zorg ervoor dat elke pagina op je website een unieke en pakkende titel heeft. Schrijf ook een relevante meta-beschrijving die potentiële bezoekers aanspoort om door te klikken naar je site. Je kunt een mooie tekst schrijven, maar vergeet nooit deze te optimaliseren om beter gevonden te worden in Google.
Maak gebruik van interne links
Verbind gerelateerde pagina’s op je website door middel van interne links. Dit helpt zoekmachines om je site te begrijpen en zorgt ervoor dat gebruikers gemakkelijk door je content kunnen navigeren. Zeg nou zelf, wanneer jij eindeloos moet zoeken naar een pagina dan raak je uiteindelijk gefrustreerd. Hoe makkelijker jij het de bezoeker maakt, hoe beter je website uiteindelijk zal kunnen scoren.
Creëer waardevolle content
Het is aan te raden content te schrijven die nuttig en informatief is voor je doelgroep. Richt je op het beantwoorden van vragen, het oplossen van problemen en het verstrekken van waardevolle inzichten. Dit is niet alleen handig voor de vindbaarheid van je website, maar je zult ook laten zien dat je kennis in huis hebt. Niet verkeerd als een prospect zich aan het oriënteren is, toch?
Optimaliseer je afbeeldingen
Wij durven te zeggen dat er talloze website zijn die hun afbeeldingen nog nooit geoptimaliseerd hebben. We geven toe dat dit een lastige klus kan zijn want vaak willen we toch even snel wat online zetten. Ook wij maken ons daar wel eens schuldig aan. Stom! Geef je afbeeldingen relevante bestandsnamen en voeg alt-teksten toe om zoekmachines te helpen begrijpen waar de afbeelding over gaat. Wij schieten zelf foto’s met camera’s met een enorme resolutie, maar of dit slim is voor online gebruik? Zeker niet, vandaar dat we alle afbeeldingen enorm moeten verkleinen zodat deze sneller geladen wordt. Snellere laadtijden zullen resulteren in het verbeteren van jouw posities binnen Google.
Maak gebruik van externe links
We haalden net al aan dat het gebruik van interne links aan te raden is. Naast interne links zijn externe links ook zeer welkom op jouw webpagina’s. Verwijs naar betrouwbare en relevante bronnen in je content. Dit helpt zoekmachines om de context van je pagina beter te begrijpen en kan bijdragen aan de geloofwaardigheid van je content. Resultaat? Wellicht verhoogt dit je SEO score wel!
Zorg voor een responsief ontwerp
Zorg ervoor dat je website goed wordt weergegeven op verschillende apparaten, zoals smartphones en tablets. Een responsief, ofwel responsive” ontwerp draagt bij aan een betere gebruikerservaring en kan ook de zoekresultaten verbeteren. Wij merken dat onwijs veel bedrijven hun websites nog ”desktop first” designen, waar de verhouding tussen desktop en smartphone gebruikers de afgelopen jaren enorm is veranderd. Hou dit dus in gedachten bij het designen van je website en alle bijbehorende content.
Verbeter de laadsnelheid van je website
Snelle laadtijden zijn essentieel voor zowel de gebruikerservaring als jouw SEO. Optimaliseer je afbeeldingen, minimaliseer het gebruik van externe scripts en maak gebruik van caching om de prestaties van je website te verbeteren. Ken je ”lazy loading” al? Ook dit is een handige manier om niet meteen alle content te laden die er op je website staat, maar alleen datgene dat de gebruiker op dat moment gaat bekijken.
Ben je benieuwd hoe snel jouw website is? Hieronder zijn wat handige tools die je zou kunnen gebruiken!
Maak gebruik van gestructureerde gegevens
Voeg extra, gestructureerde gegevens toe aan je website om zoekmachines extra context te bieden over je content. Denk hierbij aan beoordelingssterren, prijsinformatie of evenementendata. Bij de eerste affiliatewebsite die ik ooit ben begonnen scoorden wij onwijs veel top 5 posities op reviews van producten omdat we altijd gebruik maakten van een module waarbij we sterren gaven aan een bepaald product als ”review”.
Monitor en analyseer je prestaties
Cliché, maar daarom zeker niet minder waar. Meten is weten, zo lang je de data juist kunnen analyseren. Houd de prestaties van je website in de gaten met behulp van tools zoals Google Analytics. Analyseer welke zoekwoorden en pagina’s goed presteren, zodat je je SEO-strategie kunt optimaliseren.
SEO is geen quick way to succes. Het is belangrijk om op te merken dat SEO een continue proces is en dat het tijd kan kosten voordat je daadwerkelijk resultaten ziet. Het naleven van deze tips zal echter zeker bijdragen aan het verbeteren van de zichtbaarheid van je website in zoekmachines. Mocht je sneller resultaat willen boeken met betaalde advertenties? Dan is zoekmachine adverteren, ofwel SEA (Search Engine Advertising) wellicht wat voor jou. Ben je benieuwd hoe wij dit als SEO bureau doen? Kom dan eens vrijblijvend met ons sparren!