Instagram heeft vandaag officieel een nieuwe repost‑functie gelanceerd. Vanaf nu kun je publieke Reels (en reguliere feed‑posts) reposten op je eigen profiel, inclusief een optioneel tekstje in een tekstballon via de repost‑icon.
Instagram volgt trends uit TikTok (repost functionaliteit) en X (voormalig Twitter) met de ''retweet''. Het sociale platform zet hiermee in op meer interactie en betrokkenheid tussen gebruikers.
Instagram's CEO Mosseri gaf aan dat reposts al lange tijd op de wensenlijst stonden en dat Instagram nu een balans heeft gevonden tussen originaliteitsbescherming en het delen van content .
Wanneer iemand jouw Reel repost, kan deze bij volgers van de reposter verschijnen. Ook als die jou niet volgen.
Iedere repost blijft gelinkt aan de maker, waardoor geloofwaardigheid en zichtbaarheid gewaarborgd blijven. Ook handig voor de creator die deze credits ook moet krijgen!
Creators kunnen hiermee slim gebruik maken van content van anderen (bijv. community made content of fan video’s) zonder je grid te vervuilen. Reposts blijven in hun eigen tabblad, welke wel zichtbaar is op je profiel.
Instagram rolt deze functie wereldwijd uit nu na langdurige tests in de VS en eerdere tests sinds maart 2025. In de toekomst kun je deze zaken wellicht ook nog verwachten binnen Instagram:
Instagram’s nieuwe Repost-functie voor Reels en posts is een grote stap richting een meer community-gedreven ervaring op het platform. Voor creators betekent het extra kansen op bereik en connectie. Voor gebruikers wordt het delen intuïtiever en persoonlijker. Ben je nieuwsgierig hoe reposts jouw community zouden kunnen versterken? Probeer het gerust uit en ontdek welke content jouw volgers graag willen doorvertellen.