De nieuwste feature van Instagram: de ”ad break”

jun 12, 2024Social Media0 Reacties

Instagram zou Instagram niet zijn als updates lang op zich zouden laten wachten. In het verleden is gebleken dat niet elke update een stap voorwaarts was voor de eindgebruiker. De nieuwe ”ad break” gaat deze bezoeker naar verwachting ook niet happy maken, mogelijke adverteerders & Mark Zuckerberg wel. Maar is het effectief?

Wat is de Instagram ad break?

Op dit moment kun je op Instagram oneindig scrollen en krijg je zo nu en dan een advertentie te zien. Hoe vaak bekijk jij die advertenties? En hoe vaak scroll je daar voorbij? Vanuit onze data zien we dat meta advertising voor heel veel partijen erg interessant is, maar in tegenstelling tot Google Ads ben je niet intrinsiek gemotiveerd om op dat moment geconfronteerd te worden met een marketinguiting.

Instagram heeft een mooi trucje bedacht om nog meer dollars in de la van Mark Zuckerberg te brengen: de ”ad break”. Nadat je een tijd gescrolled hebt op Instagram ben je verplicht om een x aantal seconden advertenties te bekijken. Dit zorgt er voor dat jij als gebruiker van Instagram een volledige advertentie moet kijken. De adverteerder happy omdat er daadwerkelijk gekeken wordt naar deze marketinguitingen en als beloning mag jij verder scrollen. Ideale wereld of juist een engagement killer?

Nieuwe instagram feature: de ad break

 

 

Ad breaks op instagram

Is de ad break effectief?

Op moment van schrijven heeft Meta de ad break slechts aangekondigd. Wanneer dit in Nederland live gaat is nog niet bekend. TikTok heeft al eerder geëxperimenteerd met deze soort technieken, maar zag daarin juist een afname qua engagement. Iets dat Meta toch niet zou moeten willen tenzij de dollars zwaarder wegen. Ook voor de lange termijn… In dit artikel lees je meer over ”skippable ads” op TikTok.

Daarin zie je dat gebruikers eerder geneigd zijn om ads actief te bekijken als ze juist de mogelijkheid hebben om deze te skippen. Is de nieuwe opzet van Meta dan niet juist contraproductief? Wij zijn benieuwd naar de uitrol van dit nieuwe experiment en houden jullie op de hoogte!

TikTok over ad break

Bronnen m.b.t. TikToks onderzoek:

  1. TikTok Marketing Science Global Revisiting the Inner Workings of Digital Video Study 2023 conducted by MAGNA
  2. TikTok Marketing Science US Value Of A View 2021 conducted by MediaScience
  3. TikTok Marketing Science Global Revisiting the Inner Workings of Digital Video Study 2023 conducted by MAGNA; Values were modelled using regressions to determine the impact of ad perceptions on brand metrics. All regression coefficients significant at ≥90% confidence. Modelled impact: The estimated effect or influence of predictor variables (i.e., input variables) on responses (i.e., output variables)
author avatar
Jordi Sloots
Jarenlange ervaring in social media en fotografie. Runde jarenlang een blog met 300.000 bezoekers per maand en besloot toen zijn agency te lanceren.

GRATIS ADVIESGESPREK?

Ben jij benieuwd wat zoekmachine marketing voor jouw bedrijf kan betekenen? We doen graag eens een (digitale) bak koffie met je!

Laat hieronder je gegevens achter en we zullen contact met je opnemen voor verdere details.

4 + 10 =