Het meten van website verkeer en conversies gaat veranderen. Third Party cookies of client-side tracking (vaak voor advertentiedoeleinden) gaan vervallen. First Party cookies worden de norm en worden op een server geproduceerd. Niet in de browser van de gebruiker. Om dit goed te kunnen meten is server-side tracking de oplossing.
Wat is server-side tracking?
Server-side tracking is een methode waarbij gegevensverzameling plaatsvindt op de server in plaats van in de browser van de gebruiker. Deze benadering wint aan populariteit vanwege de groeiende privacybeperkingen en browser restricties op cookies en tracking.
Google is vanaf 1 januari 2024 begonnen met het uitfaseren van cookies. Momenteel is 1% van de Chrome gebruikers ‘cookie less’. In Q3 van dit jaar willen ze dit volledig uitgerold hebben.
Voordelen van server-side tracking.
- Verbeterde prestaties van je website: Cookies laden niet meer in de browser van de gebruiker maar op jouw server.
- Registreer meer data: Adblockers, browser restricties en andere zaken die het verzamelen van data blokkeren werken niet server-side.
- Meer controle: Je kan de privacy van jouw website bezoekers beter beschermen omdat je dit nu zelf in de hand hebt. Dit is ook handig om de AVG wet na te leven.
Waarom overstappen?
Zoals hierboven aangegeven gaat het meten van jouw website verkeer veranderen. Hierdoor kan je geen accurate data meer verzamelen in Google Analytics en Google Ads bijvoorbeeld. Het personaliseren van advertenties of retargeting wordt ook geblokkeerd.
Wij kunnen je verder helpen met het inrichten van server-side tracking. Ben je al klant van ons? Dan krijg je van ons hier een bericht over.
Meer weten? Neem gerust contact met ons op!