Email marketing automation: Deze 3 moet je gebruiken

jun 14, 2023E-mailmarketing0 Reacties

E-mail is een mooi kanaal, maar e-mail marketing automation is nog mooier. Door e-mailmarketing te automatiseren bespaar je tijd en behaal je vaak ook betere resultaten. Dit wil toch iedereen?

Samenvatting

Geen zin om te lezen? Dit zijn de 3 favorieten e-mail marketing automations van ons team:

  • Welkom e-mail automation
  • Verjaardag e-mail automation
  • Verlaten winkelwagen e-mail automation

Welkom e-mail automation

Het is altijd fijn als iemand je welkom heet. Zo ook met e-mailmarketing. Je kan dit op verschillende manieren toepassen:

  • Bij inschrijving op de nieuwsbrief
  • Eerste aankoop

Wat deel je in een welkom e-mail? Je deelt meer informatie over jouw bedrijf, bijvoorbeeld hoe jullie zijn ontstaan, gaat dieper in op jullie USP’s en laat de abonnee weten wat ze van jouw e-mails kunnen verwachten.

Wil je het uitgebreider aanpakken? Maak dan meerdere e-mails. Je kan de abonnee welkom heten, daarna meer vertellen over jouw bedrijf en meer vertellen over het assortiment. Zorg er wel voor dat je voldoende tijd tussen de e-mails laat.

Tip: Voeg je profielverrijking toe aan de welkom e-mail automation.

Verjaardag e-mail automation

Laat jouw waardering blijken aan je abonnees door op hun verjaardag iets kleins aan te bieden. Dit kan een korting zijn of een freebie bij een bestelling. Fysieke locatie? Zorg dat ze je weer bezoeken. Je kan de verjaardag e-mail eenmalig versturen, of met een reminder. Dit is namelijk een goede manier om mensen te heractiveren.

Maak de e-mail persoonlijk, voeg de naam toe in de titel van je e-mail en in het template. Wees niet te sales gericht, dit zorgt er juist voor dat ze niets gaan bestellen of zelfs uitschrijven.

Verlaten winkelwagen e-mail automation

Dé parel. Een verlaten winkelwagen e-mail of abandoned cart mail is een echte omzet verhoger. Zodra iemand producten in de winkelwagen heeft en zijn gegevens heeft ingevuld kan je deze mail versturen. Vaak doe je dit binnen de 4 uur en stuur je na 1 dag nog een reminder.

In de e-mail neem je de producten op en geef je aan dat je de winkelwagen hebt bewaard voor ze. Maak ook dit persoonlijk en zorg dat je overtuigend bent. Zorg dat in jouw template je USP’s goed naar voren komen. In de reminder e-mail kan je nog iets sales gerichter zijn. Wil je echt iemand een niet te missen aanbieding doen? Werk dan met een korting in deze e-mails.

Conclusie

Dit waren onze 3 favoriete e-mail marketing automations. Natuurlijk zijn er nog meer, maar wij vinden dat deze echt een must zijn voor jouw e-mailmarketing.

Meer lezen over wat wij voor je kunnen betekenen met e-mailmarketing?

Meer interessante artikelen?

Wat zijn gratis marketing Google certificaten om te behalen?

Wil jij je kennis over digital advertising up-to-date houden en beter voorbereid zijn om campagnes op te zetten en te analyseren in Google Ads? Krijg meer informatie over de voordelen van Google certificaten in dit artikel. De voordelen van Google certificeringen op...

Wordt Threads van META het nieuwe Twitter?

Alles over Threads op een rijtje Je hebt het vast al wel voorbij zien komen, Threads. Dit is het nieuwe onderdeel van moederbedrijf META. Naast Facebook, Instagram en WhatsApp heeft META nu dus een Twitter-achtig platform. Ze willen hiermee dus ook de strijd aangaan...

De voordelen van het uitbesteden van social media

In de huidige digitale wereld is social media een essentieel onderdeel geworden van de marketingstrategie van elk bedrijf. Het beheren van de verschillende sociale mediaplatforms kan ook een tijdrovende taak zijn waar je niet mee...

Social SEO: De toekomst van zoeken op social media

Een nieuw restaurant opzoeken op TikTok? Of een vakantiebestemming intikken op Instagram? In de afgelopen jaren is het online zoekgedrag drastisch veranderd. Waar zoekmachines zoals Google ooit de grootste heersers waren, spelen social media-platformen nu een...

De nieuwe Short Form video feed van LinkedIn komt eraan!

LinkedIn is aan het veranderen. Een nieuwe short form video feed wordt getest. Zo'n soort feed wordt ook gebruikt op Instagram reels en TikTok. Deze verandering belooft het platform dynamischer te maken, maar wat betekent dit voor jou als gebruiker en bedrijf?...
author avatar
Leroy de Bruijn

GRATIS ADVIESGESPREK?

Ben jij benieuwd wat zoekmachine marketing voor jouw bedrijf kan betekenen? We doen graag eens een (digitale) bak koffie met je!

Laat hieronder je gegevens achter en we zullen contact met je opnemen voor verdere details.

7 + 13 =